Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Friday

sesuatu yang perlu dinilai

alhamdulillah,diberi kepadatan masa yang tidak tersisa.satu pantulan syukur tidak cukup rasanya.sungguh unik perjalanan hidup yang telah disusun rapi oleh tuhanku Allah yang merupakan Tuan bagi segala kerajaan.sempat menimbul pengertian demi pengertian di balik kengkangan masa yang berpanjangan.Apabila menyedari bahawa itu juga adalah keizinan darinya,semakin menebal rasa aggung yang siap disaluti oleh baldu kehambaan terhadap Khaliku Allah.pasti sahabat2 lain di luar sana lebih peka akan kehadiran2 ilham juga pengertian di sebalik kepadatan masa sehari hari.

kadang2 fikiran yang sarat dengan perancangan dan sedang khusyuk melaksanakan assigment,tugasan,projek dan sebagainya, diterjah oleh sebuah pengertian.

"kesibukkan yang berpanjangan,ada kah masamu untuk melaungkan kalimah itu,yang khusus untuk tuhanmu? adakah hasil kesibukkan ini akan kau bawa keliang lahadmu? wahai insan,sedarilah,kau sibuk tika ini,tiba masa itu nanti badanmu yang sibuk itu akan kaku!"

benar,hari itu pasti dan yakin akan tiba.rugi menghambakan jiwa sepenuhnya pada pekerjaan yang niatnya bukan kerana Allah.semata2 ingin diiktiraf bertanggugjawab oleh rakan sepasukan?semata2 ingin meraih kepercayaan oleh ahli kumpulan lain? semata2 ingin memuaskan hati pensyarah? semata2 ingin menyiapkan tugasan kerana itu termasuk dalam kredit pengijazahan? jika dikupas lebih dalam akan niat itu,sungguh payah rasanya mengerti sebuah pengabdian yang jernih.

pelajar melihat identitinya sebagai pelajar.yang dilihatnya adalah praktikal,assigment,projek,ijazzah dan segalanya yang bersangkut paut dengan kehidupan yang zahiriyyah.

ada yang sekadar melihat kehidupan ini hanya satu perjalanan,yang akan berputar kembali mengikut kemauan dan persepsi mereka,walhal hukum2 kehidupan itu sudah jelas tertera pada agama islam yang syumul,tapi di kerat mana yang ingin oleh nafsuh sahaja.ini dua golongan manusia yang mengaku hidup ini sementara,tapi enggan mengakui adanya peraturan yang perlu dipatuhi kerana adanya akhirat,kerana merasa berat dan menyekat kebebasan nafsuh mereka jika mereka iktiraf.siapa golongan ini? boleh jadi mereka yang beragama selain islam,dan mereka yang islam keturunan sahaja.

ada yang melihat kehidupan ini sementara,justeru ada yang perlu mereka kerjakan sebelum tiba hari kematian jasad itu.kemudian dicari,digali segala ilmu yang bersangkutan dengan kehidupan selepas dunia ini,dan semua itu terdapat dalam islam.

jika aku melihat pergerakan zakiriyyah para pelajar2,sering timbul dalam fikiranku, aku punya firasat ingin menjelaskan apa2 lagi yang tidak jelas pada pemahamanku akan tugas ku sebagai seorang hamba,tapi adakah mereka juga punya fikiran yang sama?

kengkadang,pergerakkan yang pantas setiap student yang berlegar disekitar kampus,membuatkan aku insafi akan sifat kejadian manusia itu sendiri.kepantasan itu akan kaku suatu hari nanti.

jesteru perlu bahkan wajib diselak kembali lembaran2 sejarah kehidupan yang telah dilalui sehari2.bagai si ahli accounting,budget merupakan document terpenting untuk melihat sejauhmana perbelanjaan yang telah dilakukan.dibandingkan antara yang dirancang dan perbelanjaan yang sebenar,sama ada berlakunya kelebihan dari yang sepatutnya ataupun sebaliknya.hasil daripada budget itu tadi,disitu ahli accounting akan membuat keputusan perbelanjaan bagaimana yang harus dirancang,agar perancangan kali ini memenuhi apa yang dirancang,bahkan yang penting tidak melebihi dari perbelanjaan yang telah dirancang.

jika diaplikasikan master budget ini dengan kehidupan si hamba,pasti dapat dilihat kesilapan mana yang perlu diperbaiki.di bahagian mana si hamba ini tersilap.mudah pengertian,slot muhasabah diri perlu sentiasa diluangkan,kerana kesibukkan itu kengkadang akan melalaikan kita bahwa hidup sebenarnya tinggal sebentar,mungkin 2 tiga hari lagi,atapun beberapa saat lagi...walhal masih saja tenggelam dalam kesibukan...

luagkanlah sedikit masa untuk memuhasabahkan diri.di usai2 solat fardhu adalah masa yang sesuai untuk dinilai kembali perjalanan yang telah dilalui.kemudian titipkanlah sedikit bahkan lebih baik diperbanyakkan zikir juga selawat keatas baginda.jika punya kelapangan,berilah sedikit masa untuk diri mengikuti kuliah2 agama,jika tidak pun bertemula dengan sahabat2 yang diyakini baik akhlaknya.luangkanlah sedikit masa juga dengan merenung pencipta alam ini,kerana itu juga merupakan antara zikir yang bakal menenagkan hati kita,berpesan2 juga saling ingat mengingati juga adalah antara zikir yang sipi.bahkan yang lebih baik dari yang terbaik adalah,zikir yang berterusan didalam hati,walaupun tidaklah sekusyuk mana,tetapi adalah lebih baik daripada tidak berzikir sedikitmu.kerana melupai Allah itu adalah jauh lebih besar dosanya.insyaalah zikir yang tidak sekusyuk mana itu akan ditingkatkan nilai kekusyukannya.

"orang yang bijak adalah orang yang sering mengingati mati.orang yang kuat adalah mereka yang mampu menahan dan mengawal hawa nafsu"

wahai Allah
tuhan yang menciptakan diriku
juga tempatnya aku kembali
andai aku lalai dalam perjalanan ini,pasti yang ruginya adalah aku
tapi,aku enggan merasa rugi kerana syurgaMU
zalim sungguh andai kumerasa rugi kerana syurgaMU
Allah ku
malu andai aku merasa rugi selain keranaMU
walaupun itu yang Engkau telah dedahkan
aku malu
kerana aku rugi tidak menghambakan jiwa sepenuhnya padaMU
walhal Kau yang menciptakan segala peluang itu
aku malu kerana sering melepaskan peluang itu
kerana kejahilanku ya Raab

goncangkanlah hatiku yang lalai dari mengingatiMU ya Raab
agar goncangan itu mencelikkan hatiku yang makin buta dek selaput nafsuh
agar goncangan itu mengetarkan ulu hatiku
agar rasa itu menuju lagi ke lubuk itu
agar lubuk itu kembali tenang dengan titisan air mata yang dingin

0 comments: