Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Sunday

sepintas lalu..


sememangnya episod2 di hujung2 semester adalah yang terbaik,dan sayang andai tidak dimanfaatkan sepenuhnya.dan dihujung2 sem ini jugalah kerahan minda di picu pada tahap yang maksima...

"Allah beri taklifan special untuk kita.jangan mengeluh melihat kelapangan yang dikecapi oleh rakan2 sekuliah kita yang lain,sedang kita terus menerus dihimpit oleh masa yang ingin sering dikejar.Allah telah beri kita satu ilmu kefahaman dan sekarang Allah ingin kita mengaplikasikan ilmu yang DIA berikan.InsyaALLAH sama2 kita peggang Wihdatul Fiqh,Wihdatul Amal dan Wihdatul Qalb"

resolusi naqsibah di hujung2 ta'lim subuh,InsyaAllah menyegarbugarkan kembali semangat2 mujahid yang semakin lemah disepak terajang oleh pelbagai mehna dan tribulasi.

saya amat tertarik pada saujana kefahaman daripada persekitaran ta'lim.sesuatu yang sering dilalui dan dialami oleh kita,namun hanya pada satu ketika sahaja baharu timbul satu kefahaman yang menyedarkan kita bahawa uniknya ciptaan Allah.


final exam ditafsir dengan pelbagai makna untuk menghasilkan satu kata motivasi yang mengarap 2 medium alam sekaligus,ya'ni dunia dan akhirat.di waktu2 kritikal inilah tidak putus2 kata2 semangat daripada sahabat seperjuangan yang walaupun tidak mengambil subjek dan menduduki tarikh pertarungan yang sama,namun tetap sahaja berbalas assan peransang antara satu sama lain.

dalam keteganggan minda juga,Alhamdulillah Allah itu adalah sebaik2nya tempat kembali.majlis Muqqayyam dan Qiyam menjadi program pilihan para menyumbur fikrah.dan muqayyam yang diatur oleh para sahabat semalam insyaAllah membuahkan barakha daripada Allah Azzawajallah.



beberapa tips penjagaan hati yang dikogsikan oleh para sahabat pada ta'lim subuh.nampkanya semua agak tertarik untuk memberi respon berkenaan dengan hati atau Qalbi,walhal terdapat 3 tajuk utama yang dikogsikan ya'ni kesatuan fikiran,amal dan qalbu itu sendiri.insyaAllah sedikit perkogsian sebelum tiraisemester 2009 diakhiri.

tips penjagaan hati:
1) jangan sesekali menangguh2kan kerja,kerana ianya boleh memberi kesan pada hati

2) amalkan 5 perkara.usahakan TAHAJUD,dekati para A'LIM ULAMA,amalkan PUASA sunat,jangan renggangan diri dengan AL_QURAN,kerana sehari kita meninggalkan Al-Quran,seminggu dia menjauhi kita.dan akhir sekali,lazimi ZIKIR.

insyaAllah sedikit perkogsian,di musim2 kritikal...Wallahu'alam


0 comments: