Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Friday

harus tetap sabar


"harus tetap sabar melaluinya..."

kata yang sering menyejukkan hati.ya harus tetap sabar melalui kehidupan ini.sering bermenolong si hati,adakah ini kesan dalam perjalaan ini?jesteru ombaknya semakin dakhsyat memukul tebing2 pasir yang mudah terhakis.

pernah saya terfikir,sampai bila agaknya diri ini kuat untuk terus mempertahankan sebuah taat,sebuah khusyuk dan segala nilai seorang hamba? sudah tentu jawapnnya hinggah nafas terhenti.kenapa ada keluhan dihujung2 pengharapan,sedang hati sering sahaja katakan "redhalah atas segala ketentuanNYA" adakah itu satu kedustaan akan prinsip diri "kejernihan dalam ibadah"

nampaknya masih banyak ruangan2 diri yang belum diteroka.adapun kawasannya mudah benar ditumbuhi lagi oleh lalang2 yang tumbuh meliar.mungkin kunjungan yang kurang bahkan diabaikan,justeru bukan satu kehairanan semak itu mudah meliar lagi.
perlu apa sebenarnya nafsuh itu?kemudian sepintas lalu saya terfikir, "nafsuh itu sungguh degil,bahkan zalim enggan mengaku tuhannya adalaha Allah,maunya diletak ke dalam neraka lapar beratus2 tahun dahulu kemudian baru ia mengaku Allah adalah tuhannya,walhal sebelumnya telah dimasukkan ke dalam nerak sejuk,kemudian dalam neraka panas.degil bukan.jeseru mengapa kita masih ingin menurut katanya,inginnya? bahkan kita tahu benar kesan buruknya andai menurut segala mahunya.sudah dikatakan "nafsuh itu arahnya lebih kepada kebinasaan,apatah lagi jika ia berganding bahu dengan syaitan."

tapi andai akal bagi nafush itu adalah iman,ke mana agaknya mahunya nafsu?jika tidak, manakan pula Allah mengatakan "wahai nafsuh mutmainnah,kembalilah kamu kepada tuhanmu..." dia,nafsuh,kebinasaan adalah recananya,namun dia,nafsuh,juga yang akan kembali dengan penuh kesucian menghadap tuhanNYA.wahai diri,nafsuh itu ada didalam mu,bersama mu...tanggungjawab besar untuk kau pandu ia menuju tuhanmu.

jesteru apa pula itu bisikkan syaitan,kata2 iman,juga bicara akal? satu persoalan yang pernah saya suarakan pada sang guru.seperti biasa,ada senyum dihujung bibir."sampai waktu,ayu akan dapat bezakan bagaimana panggilan2 setiap daripadanya"

mungkin saya kurang sabar untuk terus menanti,atau mungkin boleh jadi saya biar perkara itu hilang begitu sahaja,atas alasan nafsuh mempengaruhi.alangkah zalimnya diri,enggan mengaku silapnya sendiri

bahkan masih sahaja dalam persoalan,membolak balikkan sebuah keyakinan yang sudah terpacak kukuh.kukuhkah? atau sekadar mengikut.bila agaknya masa diri diberikan sepenuhnya pada yang HAK? sampai bila,jika diri sendiri tidak menghadirkan masa itu sendiri.terpukul lagi dengan kata sendiri.adakah itu katanya akal,adakah itu katanya iman?

terlalu banyak yang perlu difikirkan oleh seorang hamba.maunya fikiran itu terus menerus jaga pada setiap kejadiannya.tapi tetap sahaja mau mencuba perkara lain.pelik bukan?

0 comments: