Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Friday

sisipan cerita di tirai2 Ramadhan

si kecil yang jujur:

si anak kecil,sungguh bersih bicaranya.tiada yang mempu tersembunyi dari layar mindanya.pengamatan yang berjaya ditafsir,menjadi cerita pada setiap persoalan yang dituju kearahnya.si kecil yang jujur,ceritanya tidak bohong

"akak...akak.nak beli tak minyak wangi?"

kekusyukkan naqibah membacakan topik bedah buku untuk usrah grand nanti terganggu oleh kehadiran si kecil molek di lewat 11 malam.selitan usrah yang tidak beralasan untuk dibatalkan di lewat terawih itu.semua mata tertumpu pada susuk kecil dihadapan.anjung masjid menjadi sunyi,hanya kedengaran rintikkan hujan yang renyai.kipas syiling juga angin pukulan hujan mendinginkan suasana.bicara si kecil menarik perhatian sekumpulan muslimah yang sedang berusrah.terukir senyuman2 kasih dibibir muslimah2 itu.semuanya hampir kenal anak kecil itu.sering berada di anjung masjid,kalau tidak pun berada di sekitar masjid bermain2 dengan kawan seusianya.kali ini memaba barang niaga yang bakal dipersoalkan oleh sekumpulan kakak2 usrah itu.

"adik,mai duduk sini na.urmm adik dapat minyak wangi ni dari siapa ye?"

soal salah seorang ahli usrah.

"dari abah..." lebar senyumannya menyebut kata 'abah'.

baru sebentar tadi aku melihat anak kecil itu dipimpin oleh seorang lelaki muda.membawa sebuah beg pakaian,menuju ke rak yang menyimpan kitab2 al-quran.dicapainya sebuku kitab al-quran.sempat dia memerhati kearah kami,dan berlalu menghilangkan diri.kemudian muncul anak kecil itu,sambil membawa sekotak minyak wangi untuk dijual,katanya.sebotol RM 7 kata anak kecil itu.senyuman lebarnya sama seperti hari2 lalu.

sudah terlalu lewat anak kecil itu berlegar di sekitar masjid.di mana rumahnya? siapa ibu bapanya.adik kecil yang jujur mengatakan dia berada di darjah satu,kemas memakai jilbab labuh,dipasangkan dengan baju kurung,berseluar panjang.sedikit kuyup tudungnya.mungkin kehujanan sebelum tiba di masjid.

si kecil molek itu menarik perhatianku dan sahabat2 lain untuk mnegetahui cerita disebalik kehidupannya.masih jelas dalam ingatanku,adik kecil itu pernah menyapa ku ketika sedang khusyuk membaca sebuah buku di anjung masjid,sementara menanti sahabat lain menunaikan solat isyak.

"tak...yang tu abah adik" jawab adik itu jujur,ketika salah seorang sahabat bertanya lelaki yang selalu membawanya ke masjid.senyumannya tidak kendur.seolah riang dia berpeluang berbicara secara dekat dengan kakak2 yang sering dilihatnya,tapi tidak pernah berbicara secara dekat.

"mana mak? ada adik tak? adik umur berapa?..." bertubi2 soalan ditujukan ke adik kecil itu.senyumannya sedikitpun tidak berkurang.

"ibu dah meninggal.adik kecil lagi.macam ni besar dia..." sambil tangannya diangkat,ingin mengambarkan tinggi adik kecilnya.

"adik duk dengan opah.kat KL"

"abah kerja apa? n adik tinggal kat mana" soalan masih menyerang.mataku tidak berkedip menanti jawapan adik itu.seolah simpati sudah sinonim bila melihat anak2 kecil seusia itu petah berbicara menceritkan kisah hidupnya.aku dan sahabat2 lain,mulai membelek2 botol minyak wangi yang ada dihadapan.

"abah...abah...kerja,kat petronas,lepas tu,jadi polis,pas tu kat tempat kereta..."
"adik tinggal kat sungai dua..." sambil kepalanya dipalingkan kearah luar.deretan kedai dan perumahan yang berada diluar masjid merupakan kawasan yang digelar sungai dua.maka jelaslah setiap kami,adik itu tinggal berhampiran dengan masjid.

"...adik tinggal kat rumah kawan abah..."
"dulu ibu yang hantar adik p sekolah.tapi ibu dah tak da dah,jadi sekarang ni abah yang hantar" seyuman itu masih berkadar yang sama.

terbayang lagi susuk tubuh seorang lelaki muda yang datang bersama adik itu tadi.rupanya lelaki muda itu menanggung beban tanggugjawab yang besar.walau demikian,tetap sahaja dia menyediakan persekitaran masjid sebagai tempat tumbesaran anaknya.terbayang aku akan longgokan lagu2 nasyid yang kebanyakkannya lebih memihak kepada pengorbanan ibu dibandingkan dengan ayah.terbayang lagi usaha dan tungkus lumus bapa untuk menghantar aku ke menara gading ini.pengorbanan mereka juga tidak kurang badingnya dengan ibu.

seorang ayah,sanggup mengadai rehatnya untuk melihat anak2nya selesa di alam pengajian.enggan diberitakan jerit payah mereka dalam mencari sejumlah wang untuk menyarah perbelanjaan rumah dan pengajian anak2 mereka.walaupun ada suara dengung di hujung telefon,tetap sahaja ayah mengatakan dirinya sihat,walhal sudah ditahu kondisi kesihatannya,cuma enggan berterus terang kerana itu hanya perkara kecil jika dibandingkan dengan perbelanjaan anaknya di kampus.

aku bercadang untuk membeli sebotol minyak wangi.sahabat seusrah yang lain juga mengeluarkan wang,tapi bukan niat unutk membeli,sekadar pemberian ikhlas untuk adik tersebut.asal harga minyak wangi itu hanya RM 7,tapi,mungkin itu rezeki yang telah Allah sediakan untuk anak beranak itu di lewat malam Ramadahan.wang dalm genggamannya kini berjumlah belasan ringgit,juga ada syiling2nya.betapa gembiranya adik itu menggengam wang yang banyak ditangannya.setelah itu dia berlalu pergi.nak hantar duit tempat abah katanya.senyuman bisu muslimah2 itu menghantar kepergian adik itu.ada rasa2 yang tersimpan dibenak mereka.aku yakin,mereka juga punya rasa yang sama seperti ku.

usrah di sambung semula.naqibah membacakan perenggan seterusnya.mata semua kembali tumpu pada naqibah.

sejarah Utopia yang mejoritinya adalah penduduk muslim namun pemimpinnya adalah orang yang bukan beragama islam.bahkan begitu bersungguh2 mengerakkan usaha asimilasi terutamanya di wilayah Eritra (jika tidak silap).

usrah dipertengahan itu diganggu lagi dengan kelibatan adik kecil itu.dia menghulur beberapa keping wang ringgit yang diberi tadi,juga sejumlah wang syiling pemberian tadi.

"abah suruh bagi balik.abah tak bagi ambil.abah kata harga sebotol RM7 ringgit je.kak ambil la,nanti abah marah..."

tersentuh hati kecilku.itu bukan satu kesilapan wahai adik kecil,itu pemberian Allah untuk kalian kata hatiku.ada sebak si relung hatiku.sahabat2 lain juga berpandangan antara satu sama lain.memang harga sebotol cuma RM7,tapi kami memberinya lebih dari Rm7 ringgit.wajah itu nampak merayu ingin diambil semula wang lebihan itu.asih sahaja tangannya menghulur dihadapan kami semua.

"adik...bagitau abah,ni akak2 bagi untuk adik sekolah ya,bukan untuk abah.bagitau abah macam tu na..."

pasti lelaki itu tidak bermaksud untuk meminta sedekah.kami juga tidk bermaksud demikian.insyaalah atas dasar ikhlas untuk saudara seislam kami itu.ada sedikit kebimbangan di hati2 kami,andai ayah kepada adik itu terasa hati dengan tindakan kami.

moga ketakwaan menjadi pakaian kepada keluarga itu.




Ramadhan...medan tarbiyyah kata sisipan di usrah lewat malam itu...

0 comments: