Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Sunday

aku cuma makhluk

makhluk yang hebat daripada segala makhluk,yakni si insan,tapi maksudnya yang pelupa.hebat kerana akal juga jiwanya,hinggakan syaitan pun terlopong apabila Adam menyebutkan nama2 yang tidak pernah diketahui oleh syaitan tapi tetap sahaja syaitan itu enggan sujud,kerana egonya yang menggunung,walhal kebenaran itu nyata dihadapannya...nah! kalau kita juga enggan mengakui satu2 kebenaran walhal tampak jelasnya,seperti apa kita!

satu keputusan yang tekad,namun cukup polos bila ku imbas kembali.keluar daripada gelanggan mujahid itu,akui mereka.entah kekuatan tekad itu darimana datanagnya.asalnya bertindak demikian kerana melihat keberantakan gerak kerja yang tidak berhaluan,membabi buta,hanya ingin bersaing dengan kampus yang lebih gah gerakkannya,kononnya mereka menjunjung selogan 'jika mereka boleh buat mengapa kita tidak boleh buat',walhal jika dilihat kapasiti ahli yang agak kereeot dan pulus mania orang kata,hanya berbekalkan asaan semangat yang sekadar rasa mungkin.

lagi satu hujahku konon,bukan aku lari dari kelompok biri2 itu,aku masih sahaja berada di selingkungannya.wah! mereka siap menuduh...'enti sekadar ingin beramal,enggan menyampaikan!" sungguh pedih kenyataan itu,mulailah si ego mengintai2 disebalik kejujuran,mulailah ia ingin menampkkan diri dipertengahan diskusi hangat itu.arh! pantas dia menyepak si ego yang mulai mengintai kejujurannya yang hampir tercabar."cukuplah,ana tak mau terus membicarakannya,ana tak tau macamana hendak dijelaskan,apa2 pun maaf....teruskan saja perjuangan kalian.jalan perjuangan itu bukannya satu,bahkan perjuangan yang besar itu adalah melawan hawa nafsu!" terketar2 suara itu menahan pendirian yang semakin tercabar.

pedih rasanya dituduh yang demikian.mungkin salah ku juga,begitu sempit pemikirannya,begitu terkunci bibirnya,begitu mencengkam perasaannya,takut terhiris perasaan sahabat bisik hatiku.keputusan itu sudah cukup menghiris hati2 mereka,tidak perlu kutambah dengan pengakuan jujurku lagi.tapi...arh! terkesan sungguh aku dengan kata2 itu "semuanya perlukan bukti,tapi kata2 enti tiada bukti.ana tak puas hati,ana nak faham" keras sungguh jiwa si naib presiden lujnah tarbiyah itu.amat sesuai dirinya berada diposisi itu.

dan selang beberapa minggu kemudian,hampir layu tekad itu,kerana sering sahaja fikiran kromok ini berfikir tentang tindakkan ku sendiri.satu hujah yang cukup basic kiraku...hatiku tiada disana,dalam gerakakkan2 itu...bolehkah mereka mencarikan hatiku yang hilang itu?bolehkah mereka menjawabkan soalan untukku jika disoal oleh mungkar dan nangkir akan keberadaan hatiku dalam setiap pekerjaan??? segalanya semakin pudar,hujah2 itu semakin pudar,adakah hidayah? penat sudah fikiran ini berperang.entah mana yang benar...juga cukup terkesan titipan doa si ukhti tarbiyyah itu "kita cuba amalkan doa rasulullah,mohon ditunjukkan yang benar itu adalah benar dan yang batil itu adalah batil"....

kecelaruan disatu sudut fikiran itu semakin tidak ku hirau,kepenatan barangkali.biarkanlah,ada perkara lain yang harus aku fikirkan.matlamat hidupku...suka ku menguntaikan "hidup ini adalah mencari mati yang sempurna" mati yang sempurna?suka benar si hati kecil juga minda itu memotong ayat menjadi lebih padat dan kecil,yang diambil cuma yang menarik inkuriku sahaja. ya,mati yang sempurna? jika aku katakan hidupku untuk menjadi hamba abdi yang sempurna? bagaimana?

fikiran itu akan terus bermain...bermain dengan teman sepermainannya,si akal.diambil saja barang2 mainan yang disukainya dari sekitar,kemudian di main2 sesukanya,sungguh menarik mainan itu,kerana mainan itu cukup memuaskan si pemain.

dan aku si makhluk,juga akan terus dibawa bermain dengan akal2 itu.tapi aku ingin iman yang menjadi akalku.perlu satu anjakkan paradigma pastinya...


0 comments: