Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Saturday

saudaraku.....

malam sudah lewat,hampir ke pagi barangkali.namun tetap mahu tangannya mencoret sesuatu di hamparan lontaran ini.YMnya masih 'avilable'.timbul icon sahabatnya yang baru memayakan diri. "keselesaan kita di malaysia membuatkan kita lupa penderitaan di patani"

tertera mesej ringkas di bawah paparan icon sahabatnya.pasti dia mengikuti diskusi itu,bisik hatinya.merembes sehembusan aura sedih di benaknya,kerana sahabat juga dia tidak dapat menghadiri diskusi itu,diskusi yang membincarakan isu2 penindasan saudara2 semuslimnya di Patani."penindasan???" terbayang2 aksi2 kekejaman yang dilakukan oleh manusia ke atas manusia.manusia yang punya hati dan fikiran,menindas manusia yang juga punya hati dan fikiran bahkan punya anggota yang sama dengan mereka.kejam jika kita menyamatarafkan kekejaman manusia2 zalim ini dengan binatang kerana binatang tidak sekejam itu.binatang sifatnya sudah demikian,sudah dijadikan akalnya sekadar melindungi diri,syahwat dan mengisi perutnya.namun makhluk ini lebih mulia jika dibandingkan manusia yang berakal tetapi zalim lagi kejam tindakannya.

melonjak2 hatinya ingin mengetahui isi diskusi itu.tembakkan 'BUZZ' dikenakan pada sahabatnya yang baru memayakan diri.malam yang kelaruta itu diisi dengan hirupan rasa yang haru pada takdir hidup saudara mereka di sebelah sempadan itu.

"student dari patani yg buat presentation, mengenai keadaan sbnar kat patani.tiap2 hari umat islam dibunuh.diorg ada special law, digunakan utk tgkap org yg disyaki sesuka hati"

arh! darah kemanusiaannya mulai tersirap.

"org islam ditindas oleh org siam yg beragama budha"

adakah disebabkan oleh sentimen agama?dia tidak past jawapannya.arh! jahil sungguh dirinya,kenapa dia tidak tahu.kerugian yang daksyat kerana tidak menghadiri diskusi itu.

"tp mmg sedih la..dah mmg mcm palestin dah cumanya kerajaan siam cuba sembunyikan konflik yg berlaku.. dah byk kali umat islam mati kna tembak masa tgh sembahyang subuh kat masjid
yg terbaru 6jun lalu, 14 mati kna tembak masa bangun dari rukuk waktu solat subuh kat masjid
tp perkara ni ditutup oleh krjaan thai"

"sgt kejam, ada tu gadis kna rogol pastu kepala dia diputar sampai mati"

manusia kah yang melakukan perbuatan itu? karat! hitam legam karat itu,mungkin hampir hancur dek karat yang terlalu berkarat! "jika baik daging itu maka baiklah,jika buruk maka burukla ia..."

"diorg yg adakan demonstasi, mmg hebat la..masa demonstasi tu kan diorg buat 5 hari.pastu masa smbhyg jumaat, kaum hawa yg buat benteng kat kawsan masjid,takut askar tembak muslimin yg tgh solat.dasyat giler la"

"mmg kagum la ngn student"

"dia cakap la td, mmg depa study tp depa tak blh nak duk diam, umat islam terus tertindas, sbb tu diorg bangkit,setiap hari ada ja muslimin akan dibunuh, jumlah janda ngn anak yatim mengikut statistik dah beribu dah.diorg tunjuk video mcm mn askar buat kat org islam,mmg jahat gila. nyawa org islam mmg tak bernilai la, kecuali umat islam yg ikut cakap depa"

???

resolusinya? kalian yang lebih bijak menilai disebalik cereka yang realiti!



0 comments: