Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Thursday

pengertian disebalik lirikkan


sungguh jujur pengakuan sister itu

"apa yang u rasa kalau duduk disebelah lelaki?" soalnya di satu petang ramadhan.tinggal beberapa minit lagi azan berkumandang.suasana berbuka pada hari itu agak istimewa daripada biasa kerana pelawaannya kepada seorang teman chinies disambut dengan hati yang terbuka.

"i fell so exited!!!" diiringi oleh derai tawa dia dan sahabat2nya di meja bulat ala2 cina itu.

***

"so exited?" dia memikir2kan kembali satu statment ringkas,padat tapi jujur.ya benar pengakuan itu,dia mengiyakan sejelasnya.sebab itu mengapa islam memisahkan lelaki dan wanita dari segala hal.jika adanya program2 yang berbentuk ceramah,mahupun forum,bukan sekadar adat tapi adalah antara adab dengan memisahkan antara ruangan lelaki juga wanita,bahkan jika boleh,perlu di hadangi rentangan kain bagi memisahkan antara lelaki juga wanita.namun itu saja pun masih tidak mampu mencegah mainan hati.jesteru bagaimana?

sempat dia diuji kebenaran statement itu.arh! rimas sungguh dia.kelas itu tidak memberi ruangan yang lebih untuk pelajar yang berlebihan dari kapasitinya.terpaksa dia duduk disebelah seorang lelaki ala2 boleywood hindustan.pandai sungguh mainan elektrik syaitan itu.diusik2 dua insan yang tidak mengenal itu.lelaki yang suka benar memacohkan diri itu, suka benar dia mengintai2 buku si gadis disebelahnya,mengintai secara suka2 walhal nota disebelahnya lebih lengkap dari milik si gadis.arh! lihatla permainan si syaitan itu,dikaburi jiwa2 makluk yang berlaina jantina,suka benar dia mencari sahabat menikmati manidan neraka.sampailah kelas itu usai,lirikkan itu masih saja mengusik2nya.dia mencantas sekeras2nya.dia mempersoalkan,menagapa pekara itu boleh berlaku,mengapa perasaan2 aneh itu timbul menimbul.sampailah kebeberapa hari, si hindustan tinggi lampai itu masih saja bermain2 dengan responya,geli gemala si muslimah,kasihan dia.diuji pada satu titik kekuatan pemberianNYA.

dia membuat analisis lagi.hati yang kosong.......? gelas yang kosong juga ada yang mengisinya jesteru jika hati yang kosong apa yang mengisinya? wah! sudah pasti si syaitan laknatullah itu bermaharajalelah di makam2 empunya milik.kosong daripada apa??? kalimah apa yang aggung,kalimah apa yang perlu dipahat pada jiwa2 si makhluk bernama 'manusia' itu....ya! sudah tentu kalimah/nama penciptanya ALLAH! paluan yang tidak kerap pasti menjadi gerbanag kemasukan segala macam parasit hati.

teringat dia akan pandangan para ahli sufi,mereka tidak malu mengatakan aib mereka yang boleh dijadikan pengajaran pada orang lain,kerana keikhlasan mereka dalam kehambaan,tiada yang dimalu melainkan dihadapan yang menciptakan mereka.jesteru titipa adaptasi kehidupan rialiti ini dipamerkan kerana itu yang benar2 berlaku.

pengertian disebalik lirikkan...si lelaki suka dilihat si wanita,jesteru memacohkan diri semampu yang mungkin.si wanita suka diperhati si lelaki,jesteru suka benar menghiasi badanya dengan hiasan2 yang mengelabui mata.aduhai...andai kami juga mereka mengetahui bahkan sedar sebenar2nya ada yang indah,menawan,cantik,menyayang pencinta,mulia dan segala keaggungan indah pada tahap pemikiran manusia,sedang memerhatikan mereka dan kami setiap sesaat dan detik,pasti merana la si syaitan menghempas2kan badanya kerana melihat ketundukkan jiwa setiap hamba2 Allah.

ya! benar...kenapa tidak meletakkan pandangan yang sering menginta2i itu adalah Allah.si akhi yang berkopiah juga tidak lepas ingin melirik pandangannya pada si muslimah yang labuh tudungnya.si muslimah yang berjubah juga,mengharap di pandangi si akhi yang berkopiah.aduh! ada yang mengesyaki mainan hati itu.jesteru mnegapa kita tidak cuba,ada yang lebih mulia yang sering mengintai pergerakkan kita.bahkan menebusi lapisan demi lapisan hati.

di sebalik lirikkan,timbul satu perasaan yang aneh lagi pelik.dia mengiyakan itu semua datangnya dari Allah,walau dengan bisikkan syaitan tapi itu semua adalah atas izinan Allah.tolaklah kejahatan dan keburukan itu dengan lembut dan berhema.si anak Adam,si umat Muhammad,fikiran mereka sudah faham,sifat Allah yang satu itu,maha melihat dan mengetahui yang ghaib, juga nyata.jesteru,berperasangka baik pada Allah disetiap apa yang diberi,sama ada baik mahupun buruk.

pemebrian perasaan yang aneh itu,memang agak mengelirukan jiwa2 muda.alhamdulillah si muslimah dan si muslimin mereka terdedah pada pemahaman itu,dan kadang mereka mendegus mengapa tertipa perasaan aneh itu pada hati yang tidak pernah tercalit rasa itu.usah menekan jiwa dengan penuh kekerasan,bahawa engkau enggan perasaan itu,kerana katamu itu menganggu khusyukmu.terimalah dengan hati yang lapang.syukur padanya kerana diberikan fitrah yang normal.namun berlandaskan ilmu kau harus mengatasinya dengan berhikmah,bukan dengan mencaci perasaan itu.itu bukan sikap hamba yang beradab,kerana mencaci perasaan itu bererti kau mencacai pemberianNYA.jesteru "tolak dengan berhema"

"buktikan sifat kehambaanmu,nescaya Allah akan bantu dengan kekuatanNYA"



0 comments: