Tintanya...

Allah ikhlas itu aku tidak tahu bagaimana,namun yang pastinya aku cuma inginkanMU,tuhan yang menciptakan diriku,juga tempatnya aku kembali.

Illahi Anta Maksudi Waridhaka Matlubi...

Sunday

jangan pandang sebelah mata

seusai makan tengah hari,dia dan rakan2nya bergerak untuk pulang ke hostel.laluan pejalan kaki kurang sesak dihujung minggu itu.agak kekenyangan perutnya walaupun belum disudahi dengan seteguk air minum.tidak mengapa katanya,itu lebih baik,kita tunggu dahulu makanan tadi dihadam,tu antara tips kesihatan.majalah I yang dibawanya dibelek,bermula dari muka belakang.begitulah kebiasaannya.suka benar dia melihat isi majalah bermula dari muka surat terakhir.entah mengapa,namun dia yakin,topik akhir pasti menyajikan buah idea yang lebih kritikal."perkara asa" tajuk topik akhir itu.dilihat penulisnya,seorang muslim yang berjaya,siap menggayakan sunnah Rasul dengan jambangnya yang kemas.teruja dia ingin menyantap isi lontaran minda insan itu.dia berjalan sambil matanya khusyuk menatap majalah itu.kawannya disebelah juga begitu khusyuk menyelongkar inda pengarang Andrea Hirata,barangkali terpikat dia akan Laskar Pelangi semalam,katanya menusuk benar jalan ceritannya,jesteru dia telah jatuh hati pada jalur pemkiran pengarang itu."Sang Pemimpi" novel motivasi berbentuk ketuhanan,yang mengambil watak kanak2 sebagai pelakon cereka dihelaian kertas.Novel pertama yang berjaya menarik2 hatinya untuk menyerah wang RM24 untuk mendapatkannya.novel pertama semenjak dia berpaut pada ranting2 menara gading APEX ini.

dia dan mantan roomatenya itu,begitu asyik menerobos cereka disebalik idea2 pengarang,sedang dua orang lagi rakan mereka,rancak bercerita.dilewati sebuah bangunan yang bakal bernama School Of Farmacie,masih terbujul keluar rangka2 besinya.masih kekelabuan kulit simennya,perkaranganya pula masih dipagari deretan aluminium berwara biru,tanda kawasan larangan untuk dimasuki kerana kerja pembinaan masih dijalankan.

pembacaannya terhenti.matanya terus memandang bangunan yang separuh siap itu.
"muliannya..." kata yang tersembur perlahan dan sepontan.mantan roomatenya disebelah menoleh kearahnya,kemudia menoleh kearah bangunan yang mencuri tumpuan rakannya.

"muliannya orang2 yang membina bangunan ini.kerana keringat mereka maka berdirinya sebuah bangunan yang tersergam indah.mulia sungguh kerja mereka.dari rangka2 bangunan yang entah apa bentuknya,akhirnya semakin menampakkan wajah kejadian mereka.mesti bangunan itu terkejut melihat "make over" atas jasadnya."

mantan roometnya menggiyakan
"Allah juga memuliakan mereka" matanya kembali dialih kehadapan,memandang kejauhan yang bermakna,disebalik lontaran kata2nya.

dia tertarik,lantas memandang tepat wajah mantan roomatenya.roomatenya tersenyum tanpa menoleh kearahnya.tahu benar dia akan telatah fikiran junior mantan roomatenya itu.dia mengerti,budak minda itu ingin dijelaskan maksud yang tersirat.

"Allah memulikan mereka,sampaikan diberikan ruksoh andai terlalu letih di bulan ramadhan"

"orh...." ya baru dia faham.benar, kata hatinya.kesinambungan2 hukum Allah,sememangnya dicipta sesuai dengan fitrah manusia.

dilihat lagi bangunan itu.terbayang lelaki2 asing,yang dari negara asing,berhijrah kenegara yang asing bagi mereka,semata2 ingin mencari sesuap nasi,menyara kehidupan dirantau orang,mengirim perbelanjaan kepada keluarga di rantau benua yang berkilometer jauhnya.ah! sungguh dia simpati.tapi apa yang boleh dia bantu sebagai seorang mahasiswi???

bayangan mindanya mengimbas lagi susuk2 tubuh juga lelaki2 asing,yang begitu asing wajah2 mereka jika dibandingkan dengan wajah2 tempatan,meloncat2 dan terkedu2 menganggkat berat tong sampah disetiap hostel.terjerit2 si pengutip,mengisyaratkan si pemandu untuk bergerak.dia yang berada di perhentian bas,hanya memerhati dari jauh.jelas kerutan kening diwajah insan2 itu,dengan ekspresi wajah yang sungguh keletihan,dia hanya mampu bersimpati, sempat dia mencuri2 pandangan ekspresi pelajar2 lain melihat situasi itu.ada yang tersenyum2 ada yang tidak menghiraukan,ada yang seolah kejijikkan,dan ada juga rupanya yang kesedihan melihat peristiwa itu.

apa lagi kaitan yang boleh dia tarik dari simpanan2 memory akalnya,kemudian diresolusikan menjadi satu pandangan untuk dirinya sebagai seorang hamba.

Ah! hanyut dia dalam perjalanan fikirannya.tidak dia sedar,mereka sudah sampai diperkarangan hostelnya.

"Istilah Ikhlas sudah didedahkan sejak dibangku sekolah lagi,namun untuk mempraktikkannya amat sukar." sedikit untaian dari buah fikiran pengaran majalah I itu tadi.adakah istilah itu pada diri mereka? soal fikirannya...
Ah! yang kau melihat orang itu mengapa,lihat dahuu dirimu! adakah kau pernah menjadikan Ikhlas itu sebgai pengasa dalam sehari2 perjalananmu!? tiba2 berperang mindanya.

ya,ada ilmu baru lagi dia peroleh diperjalanan yang remeh itu.

tiba di blok masing2 terasa berat untuk memulangkan majalah I milik mantan roomatenya itu.ingin dipinjam namun niatnya dibatalkan memandangkan mantan roomatenya itupun belum habis menjamah isi2nya.dan buku "sang pemimpi" miliknya itupun berat hati dipulangkan oleh mantan roomatenya,tidak puas dia menjelajah cereka novel itu,sungguh mengasyikkan kritikal2 motivasinya.tidak mengapalah,kita akan saling bertukar bahan selepas ini,bisik hati kecilnya.

jangan dipandang sebelah mata pada pekerjaan yang kurang diceburi oleh orang2 yang berpendidikan tinggi.sesungguhnya insan2 yang sanggup meletakkan diri pada bahagian ini,harus ditabik dengan pandangan kemuliaan,tanpa mereka akan berlongoklah timbunan sampah sarap ditong2 sampah,tidak terpacaklah satu bangunan yang berdirih kukuh diserata muka bumi,memanjang lah para lelalang dan si miang2 dipermukaan hijau itu...

0 comments: